Comprendre i acompanyar l’alumnat amb TEA: nou document del Departament d’Educació

El Departament d’Educació ha publicat aquest setembre de 2025 un document imprescindible per a tots els centres: Comprendre i acompanyar l’alumnat amb trastorn de l’espectre autista (TEA). Orientacions per planificar la resposta educativa als centres.

Un recurs molt valuós que aporta coneixement, estratègies i eines pràctiques perquè mestres i tutors puguin ajustar l’entorn educatiu i garantir la participació i el benestar de l’alumnat amb TEA.


Quins apartats inclou?

El document s’organitza en diferents blocs que aborden les dimensions més rellevants del
funcionament dels infants i joves amb TEA:

  • Sentit i finalitat del document: principis clau, com ara “entendre per atendre”.

  • TEA, de què parlem?: definició, prevalença, característiques i el TEA en femení.

  • Funcionament comunicatiu i social: teories explicatives, precursors del llenguatge i estratègies d’intervenció.

  • Funcionament cognitiu: diferències en el processament de la informació, fortaleses i suports per a l’accessibilitat cognitiva.

  • Funcionament sensorial: hipersensibilitats i hiposensibilitats, estratègies de regulació i adaptació dels espais.

  • Funcionament emocional: regulació, ansietat i estratègies per afavorir el benestar.

  • Transicions i família: moments crítics i la importància del treball conjunt amb les famílies.



Per què és important?

Aquestes orientacions ens recorden que cada alumne amb TEA és únic i que les respostes educatives han de ser personalitzades, però sempre dins d’un marc comú:
  • Entorns estructurats i predictibles.

  • Comunicació clara i accessible.

  • Espais i temps de calma i regulació.

  • Participació activa i positiva dins la comunitat educativa.

Infografia per a mestres



Per fer més fàcil la difusió i aplicació d’aquestes idees, he preparat una infografia  en format DIN A4 que resumeix les orientacions bàsiques per a tutors i mestres.


📌 La pots descarregar i imprimir per tenir-les sempre present a l’aula i perquè tots els docents que hi entren comparteixin les mateixes estratègies d’acompanyament.




Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.


Entradas populares