La Funció Executiva — Habilitats clau per a la vida i l'aprenentatge (català)



Avui us comparteixo un concepte que mica en mica s'està introduint en el món educatiu i, que cal tenir-lo en compte a l'hora de planificar l'educació:  la funció executiva.

La funció executiva és essencial en la vida diària i l'aprenentatge. Es tracta d'un conjunt d'habilitats que permeten la planificació, l’organització i el control dels impulsos i emocions. Aquestes funcions, com la memòria de treball, el control inhibitori i la flexibilitat mental, ens ajuden a adaptar-nos als canvis, resoldre problemes i establir relacions sòlides amb els altres.

Els dos vídeos que comparteixo aprofundeixen en aquests conceptes. Al primer, "La Función Ejecutiva: Habilidades para la vida y el aprendizaje", s’explica com es desenvolupen les funcions executives i per què són crucials en el rendiment acadèmic i la vida social. Aquestes capacitats es desenvolupen progressivament des de la infància i tenen un paper fonamental en la construcció de la personalitat i l'autoregulació.





La funció executiva és un conjunt d’habilitats mentals clau que ens permeten gestionar de manera efectiva les activitats diàries i l'aprenentatge. Aquestes habilitats inclouen la memòria de treball (recordar informació temporalment per fer-la servir en el futur), el control inhibitori (capacitat per gestionar impulsos i comportaments) i la flexibilitat mental (habilitat per adaptar-se a situacions noves i resoldre problemes de diverses maneres).

Aquestes funcions es desenvolupen progressivament durant la infància, la qual cosa ajuda els infants a seguir instruccions, regular emocions i col·laborar amb els altres. A mesura que aquestes habilitats milloren amb l’edat i l’entrenament, es fan més complexes i s'enforteixen les connexions neuronals implicades en aquestes capacitats. Aquest procés és essencial per a la vida adulta, ja que contribueix a gestionar relacions socials, mantenir un treball estable i participar en la societat.

L’entrenament constant d’aquestes habilitats, com si es tractés d’un entrenament físic, afavoreix un desenvolupament cerebral que ajuda els nens a ser més competents en la seva vida escolar i personal. Això permet que arribin a l’edat adulta amb eines sòlides per a la gestió d’emocions, l'organització personal i l'adaptació a situacions diverses i desafiants.



 



El segon vídeo, "What Is Executive Function?", aborda els conceptes de manera més general i pràctica, detallant com funcionen en el dia a dia i com les dificultats en aquest àmbit poden afectar infants amb trastorns com el TDAH o dificultats d’aprenentatge. Ambdós vídeos aporten una visió completa sobre les estratègies que ajuden els infants a millorar aquestes habilitats tan importants.

 Les funcions executives són un conjunt d’habilitats mentals crítiques per al funcionament diari i acadèmic. Són responsables de permetre’ns planificar, organitzar-nos, adaptar-nos als canvis i controlar impulsos i emocions. Es divideixen en tres grans àrees: 
 Memòria funcional: Reté informació temporalment per utilitzar-la després. És essencial per seguir instruccions i resoldre problemes complexos. 
 Pensament flexible: Permet abordar problemes des de perspectives diferents, afavorint l’adaptació i la creativitat en situacions noves. 
 Control inhibitori: Ajuda a regular impulsos i emocions, controlar la conducta i dirigir l’atenció, essencials per mantenir el focus i evitar respostes impulsives. 
 Els infants amb dificultats en les funcions executives solen presentar obstacles per concentrar-se, planificar i finalitzar tasques, i canviar d’activitat sense frustració. Tot i que aquestes dificultats poden associar-se amb TDAH, no són sinònimes de baixa intel·ligència, i molts infants amb dificultats d’aprenentatge també presenten limitacions en aquest àmbit. 
Encara no se sap amb exactitud què causa aquestes dificultats, però s’ha observat que poden tenir una base genètica o factors ambientals, com el nivell d’estrès i la qualitat del son o de la nutrició. 

 Per ajudar-los, són efectives estratègies com adaptacions a l’aula (més temps, ubicació preferent) i l’ensenyament de tècniques d’organització. Aquestes pràctiques milloren la funció executiva i redueixen els obstacles acadèmics.