Hola! Com ja sabeu, sóc una mestra especialitzada en educació inclusiva, i avui us vull parlar d’una eina que he creat amb l’objectiu de valorar la velocitat lectora dels nostres infants. Aquesta eina no només ens ajuda a veure com llegeixen, sinó també a detectar possibles dificultats, com la dislèxia, o simplement a identificar aquells alumnes que necessiten un suport extra en la lectura.
El test està pensat per ser fàcil d’utilitzar i ajudar-nos a comprendre en quin punt es troba cada nen i nena en el seu procés lector. És important recordar que cada infant té el seu propi ritme, i aquest test és una forma més de conèixer com avançar i ajustar el suport que els oferim.
La lectura és fonamental per a l’èxit acadèmic i per a la comprensió del món que ens envolta. Aquesta prova t'ajudarà a saber en quin nivell de velocitat lectora es troba l’infant i t’ofereix indicacions per a millorar d’una manera amena, inclusiva i adaptada a les necessitats de cadascú.
Aquest test és de pròpia creació, i per tant no està fet per a professionals de la programació, però espero us sigui útil i us ajudi.
Com funciona aquest test?
És molt senzill! Selecciona el nivell educatiu que més s'ajusti a l'infant: Cicle Inicial, Cicle Mitjà o Cicle Superior. A continuació, llegeix el text corresponent de la manera més ràpida i clara possible. Quan acabis de llegir, atura el temporitzador. El test calcularà el nombre de paraules per minut (PPM) i t'indicarà si l'infant es troba dins del nivell adequat o si necessita més pràctica. Recorda que cada nen/a és diferent i aquest test està pensat per ser una guia, no una sentència.
Text per a Cicle Inicial (123 paraules):
La Laia té un gat. El seu gat es diu Pep. Un dia, la Laia va anar al parc amb el Pep. Al parc, el gat va pujar a un arbre i no sabia baixar. La Laia es va espantar i va cridar el seu pare. El pare va venir de seguida amb una escala. El Pep va baixar de l’arbre i tots van tornar a casa molt contents. Des d’aquell dia, el Pep no puja als arbres.
Text per a Cicle Mitjà (153 paraules):
El dia del concurs de bicicletes, en Marc estava molt nerviós. Havia practicat molt i volia guanyar. El seu amic Pau també hi participava. Tots dos van sortir corrents quan va començar la cursa, però de seguida en Marc va veure que la seva bicicleta no anava bé. Tenia una roda punxada. En Pau va veure que el seu amic estava en problemes i, en lloc de seguir, es va aturar per ajudar-lo. Junts van arreglar la roda i van continuar la cursa, però van arribar últims. Tot i això, en Marc estava molt feliç perquè havia après que l’amistat és més important que guanyar.
Text per a Cicle Superior (195 paraules):
A la selva, un grup d’investigadors va fer un descobriment molt interessant. Van trobar una espècie d’ocell que ningú no havia vist abans. L’ocell tenia plomes de colors brillants i feia un cant molt peculiar. Els científics van decidir estudiar l’ocell de prop per entendre millor el seu comportament. Durant setmanes, van observar com es movia per la selva, com es comunicava amb altres ocells i què menjava. Un dia, van veure com construïa un niu amb materials molt estranys, com fulles grans i branquetes fines. Després de molt temps d’estudi, els investigadors van poder documentar aquesta nova espècie i van escriure un llibre sobre els seus descobriments. L’ocell es va convertir en un símbol de la biodiversitat de la selva.