Funcions dels mestres especialistes a la Inclusió curs 24/25
MESI, Tutor SIEI, SIAL... tots mestres de suport a la inclusió, però coneixes exactament les seves funcions? Gràcies a aquest mapa conceptual i al resum que t'ofereixo a continuació, podràs entendre-ho tot per al curs 24/25.
Els mestres especialistes en suport a la inclusió són figures clau dins del sistema educatiu, especialment per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). El seu paper és vital per garantir que tot l'alumnat pugui participar, aprendre i progressar en un entorn inclusiu. A continuació, et faig un petit resum de les seves funcions:
Mestres Especialistes en Suport a la Inclusió
Inclouen:
- Mestre/a d'Educació Especial
- Mestre/a d'Audició i Llenguatge (AL)
- Mestre/a de Suport Intensiu a l'Escola Inclusiva (SIEI)
- Mestre/a de Suport Intensiu a l'Audició i el Llenguatge (SIAL)
Funcions generals
- Col·laborar en la creació d'entorns d'aprenentatge inclusius per a tot l'alumnat, especialment per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) i necessitats educatives especials (NEE).
- Coordinar les intervencions educatives per assegurar que els alumnes amb NESE tinguin les condicions adequades per progressar en l'adquisició de capacitats i competències bàsiques.
- Promoure pràctiques inclusives dins el centre, afavorint la presència, la participació i el progrés de tot l'alumnat, especialment els que tenen més necessitats de suport.
- Participar en la planificació, seguiment i avaluació de l’atenció educativa inclusiva en el marc de la CAEI (Comissió d’Atenció Educativa Inclusiva).
- Focalitzar la intervenció educativa en els aspectes que poden comprometre l'avenç personal i escolar de l'alumnat amb NESE.
Funcions segons el tipus de mesures i suports
1. Mesures i Suports Universals:Dirigits a tot l'alumnat, incloent accions com la planificació pedagògica inclusiva i la detecció primerenca de necessitats.
- Donar suport a l'equip directiu en la planificació pedagògica amb una perspectiva inclusiva.
- Implementar mesures universals mitjançant la planificació, seguiment i avaluació per part de la CAEI.
- Col·laborar amb l'equip docent per personalitzar els aprenentatges i fomentar l'atenció inclusiva.
- Detectar precoçment les necessitats de suport juntament amb el tutor o tutora, especialment a educació infantil i primària.
- Treballar col·laborativament amb tutors i agents de l’entorn per conèixer els recursos disponibles.
- Dissenyar i aplicar pràctiques educatives que facilitin la presència, participació i accés a l'aprenentatge de tot l'alumnat.
2. Mesures i Suports Addicionals: Per a alumnes que requereixen un seguiment més individualitzat, col·laborant amb les famílies, tutors i equips docents.
- Participar en la planificació i reajustament de les mesures i suports addicionals.
- Donar suport en la personalització dels aprenentatges i en l'avaluació d'alumnes amb NESE.
- Ajudar en el seguiment individual de l'alumnat i l’acompanyament a les famílies.
- Col·laborar en els processos de transició educativa (canvis d’etapa o centre).
- Codocència: compartir aula per atendre de manera flexible l'alumnat amb NESE.
- Implementar programes específics de comunicació, autonomia personal i suport conductual.
- Preparar activitats i recursos didàctics específics per l'aula.
- Coordinar-se amb l'EAP i altres agents per la avaluació psicopedagògica.
- Assessorar l’equip docent en l’elaboració dels plans de suport individualitzat (PI).
3. Mesures i Suports Intensius: Destinats a alumnes amb necessitats més greus, com el suport intensiu de SIEI o SIAL, per garantir que tots puguin accedir a l'aprenentatge en condicions adequades.
- Participar en la planificació i reajustament de les mesures intensives.
- Treballar conjuntament amb suports intensius com el SIEI i SIAL.
- Coordinar-se amb tutors i altres professionals per resoldre les necessitats educatives de l'alumnat amb suports intensius.
- Assessorar en l'elaboració de plans de suport individualitzat per a l'alumnat amb NESE.
Funcions específiques dels Mestres Especialistes
- Mestre/a d'Educació Especial: Atenció prioritària a l'alumnat amb dificultats significatives de desenvolupament per ajustar la resposta pedagògica de manera temporal i flexible.
- Mestre/a d'Audició i Llenguatge (AL): Facilitar l’accés a la informació oral i la participació de l’alumnat amb discapacitat auditiva.
- Mestre/a de Suport Intensiu a l'Escola Inclusiva (SIEI): Atendre l’alumnat amb limitacions significatives per facilitar el desenvolupament de capacitats i competències bàsiques.
- Mestre/a de Suport Intensiu a l'Audició i el Llenguatge (SIAL): Facilitar la participació i aprenentatge dels alumnes amb discapacitat auditiva, d’acord amb l'informe de NESE elaborat per l’EAP.
Col·laboració amb altres serveis educatius
Els mestres especialistes poden disposar de l’assessorament de serveis educatius específics com l'EAP, CREDA (discapacitat auditiva), CREDV (discapacitat visual) i CRETDIC (trastorns del desenvolupament i conducta).
Gràcies a aquest mapa conceptual i a aquest resum, ara tens una visió clara de les funcions dels mestres especialistes de suport a la inclusió. Així podràs estar ben preparat per entendre com es treballa en els centres per al curs 24/25. No oblidis mai revisar les teves funcions en el Document d'organització i gestió de centres del departament d'educació.