Metodologies que possibiliten diferents formes d'inclusió a l'aula. Mesures universals

Quan parlem d'inclusió, és essencial començar destacant les mesures universals. A Catalunya, el Decret 150/2017 guia el camí en aquest àmbit.

Les mesures universals consisteixen en accions i pràctiques educatives preventives i proactives destinades a tots els estudiants. Amb un objectiu clar:

  • Flexibilitzar l'entorn d'aprenentatge.
  • Proporcionar estratègies per minimitzar les barreres d'accés.
  • Fomentar la convivència, el benestar i el compromís de tota la comunitat educativa.

Aquestes mesures engloben totes les iniciatives que permeten a l'escola crear entorns educatius inclusius, incloent:

  • Personalització de l'aprenentatge.
  • Organització flexible del centre.
  • Avaluació formativa i orientadora.
  • Processos de tutoria i orientació.
  • Altres accions que contribueixen a l'escolarització i educació dels estudiants.

En aquesta entrada, vull compartir dins d'aquestes mesures universals totes les metodologies aplicables a l'aula sense la necessitat de mesures addicionals o intensives. L'objectiu és abordar la diversitat present a l'aula.

A la presentació que acompanya aquesta entrada, aprofundiré en cadascuna d'aquestes mesures. També vull expressar el meu agraïment als grups de recerca de la UAB, als quals enllaci directament al seu material, ja que proporcionen una excel·lent explicació de totes aquestes metodologies.

Espero que aquesta informació sigui d'utilitat per a tots vosaltres.