Inclusió I. Evolució de l'enfocament educatiu.
L’ enfocament de l’ educació de les persones amb
discapacitat ha evolucionat i s’ ha anat transformat al llarg de diferents
èpoques. A grans trets, es pot dir que al segle XIX existia una completa exclusió.
En el segle XX es va establir l’ obligatorietat de l’ educació i amb això es
van crear centres especials on es van concentrar nens amb discapacitats de
diferents tipus.
Al començament de la dècada dels 70 va sorgir el
principi de “normalització” que en essència propugnava la utilització de
mitjans educatius que li permetessin a la persona adquirir o mantenir
comportaments i característiques propers a la normativitat general.
Una fita crucial en l’ àmbit de l’ educació especial
va se l’ Informe Warnock (1978), que va concloure que no era positiu continuar
amb la distinció entre alumnes amb discapacitat i alumnes sense discapacitat,
sinó que era preferible establir un continu de necessitats dels alumnes, des de
les ordinàries fins a les especials. Sorgeix així un concepte nou: les
Necessitats Educatives Especials (NEE) dels alumnes, terme utilitzat per
primera vegada a Espanya a la LOGSE (1990), comencem a parlar d’integració.
Actualment, l’ educació inclusiva basada en la
diversitat regeix els sistemes educatius moderns. Comencem a parlar i a pensar
en Inclusió (tot i que encara no ho
hem aconseguit plenament).
Al nostre país segueix sent un repte atendre i
intervenir amb aquests alumnes amb necessitats educatives especials, a les escoles, la figura del mestre de Pedagogia
terapèutica (o mestre especialista en educació especial) pren cada dia més un
pes important. Tot i que encara insuficient.
A Catalunya, on visc, vam donar un salt conceptual
molt important amb el decret “150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció
educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu”.
Recomano donar un cop d’ull a aquest decret, que
moltes vegades en parlarem, ja que és la base de l’educació inclusiva a
Catalunya.
Altres comunitats autònomes, com Castella la Manxa, també estan donant el
salt a l’inclusivitat com és el seu decret “85/2018, de 20 de noviembre
(Decreto de inclusión educativa)”
Aquest any amb la LOMLOE, podrem anar una mica més
enllà i establir l’educació inclusiva com a marc a tot el País, però encara s’ha
de fer el seu desplegament i veure el seu impacte.
El repte final no és només aconseguir una escola
inclusiva, si no una societat totalment inclusiva.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.