Decret 175: Un Esquema Per a una Visió Ràpida



Durant els últims dies, he dedicat temps a una lectura detallada del Decret 175. Amb l'objectiu de comprendre millor el seu contingut i recordar els punts clau, he creat un esquema que resumeix cada un dels apartats. El meu exemplar del decret està tan subratllat que semblaria una obra d'art en sí mateix!


Avui, vull compartir aquest esquema amb tots vosaltres, per si algú més troba útil tenir una visió ràpida i estructurada d'aquesta important legislació. És una manera de simplificar la informació i fer-la més accessible per a tots.

Espero que us sigui d'utilitat! Si teniu algun comentari o suggeriment, no dubteu a fer-me'ls saber.






Aquest mapa mental esta creat a partir d'aquest diagrama de flux:


Decret 175 sobre l'Ordenació de l'Educació Bàsica

Capítol 1. Disposicions generals

Objectiu: Establir l'organització dels ensenyaments de l'educació bàsica (primària, secundària i cicles formatius de grau bàsic).

Principis: Universalitat, equitat, educació inclusiva, benestar emocional, orientació educativa, treball col·laboratiu del professorat, coordinació pedagògica, col·laboració amb les famílies i altres agents educatius.

Principis pedagògics: Personalització, funcionalitat, integració, aprenentatge competencial, transversalitat, coeducació, educació afectivosexual, prevenció de les violències, disseny universal per a l'aprenentatge (DUA).

Objectius generals:

  • Desenvolupar competències socials i ètiques.

  • Fomentar hàbits d'autoregulació, estudi i treball individual i en equip.

  • Promoure la igualtat de gènere, el respecte a la diversitat i la prevenció de la violència.

  • Reforçar les capacitats afectives, la resolució pacífica de conflictes i la prevenció de la discriminació.

  • Adquirir destreses en l'ús de fonts d'informació, competències tecnològiques i reflexió ètica sobre la tecnologia.

  • Comprendre el coneixement científic i matemàtic, aplicar mètodes per a la resolució de problemes i usar el raonament lògic.

  • Desenvolupar la iniciativa emprenedora, la confiança en un mateix, el sentit crític i la capacitat per a aprendre, prendre decisions i assumir responsabilitats.

  • Dominar les dues llengües oficials i almenys una llengua estrangera.

  • Conèixer, valorar i respectar la cultura, història, patrimoni artístic i gastronòmic propi i d'altres cultures.

  • Acceptar el funcionament del cos, respectar les diferències, adquirir hàbits de cura i salut, i valorar la diversitat sexual.

  • Valorar críticament hàbits socials relacionats amb la salut, alimentació, consum, consideració i respecte als éssers vius, i contribuir a la conservació del medi ambient.

  • Apreciar la creació artística i comprendre el llenguatge de les manifestacions artístiques.

  • Desenvolupar hàbits de mobilitat activa, autònoma i saludable per a fomentar l'educació vial i el respecte per a prevenir accidents de trànsit.

  • Prendre consciència dels reptes globals de la humanitat i contribuir als objectius de desenvolupament sostenible.

Règim lingüístic:

  • Seguir els principis establerts per la normativa.

  • Assegurar que els estudiants dominin les dues llengües oficials i almenys una llengua estrangera.

  • Oferir la segona llengua estrangera com a opció a primària i obligatòria a secundària.

  • El català és la llengua de referència.

  • S'estableixen estratègies per a l'ensenyament i ús de les llengües, incloent l'acollida de nous estudiants.

Currículum:

  • Centrat en l'assoliment de competències clau a través d'àrees de coneixement o matèries en diferents cicles.

  • Competències clau: comunicació lingüística, plurilingüisme, matemàtiques, ciència, tecnologia, competència digital, personal, social, ciutadana i emprenedora, i consciència i expressió culturals.

  • Inclou elements com perfil competencial de sortida, competències específiques, criteris d'avaluació, sabers i situacions d'aprenentatge.

  • La programació didàctica és l'eina de planificació per als docents.

Capítol 2. Ordenació dels ensenyaments

Educació Primària (6 cursos):

  • Àrees: aranès i literatura (Aran), coneixement del medi, educació artística, educació física, llengua castellana i literatura, llengua catalana i literatura, llengua estrangera, matemàtiques, i educació en valors cívics i ètics (opcional).

  • Ús de la llengua de signes catalana per a la inclusió.

  • Situacions d'aprenentatge basades en projectes, treball cooperatiu i aprenentatge servei.

  • Avaluació continua i formativa.

  • Proves de final d'etapa per a la certificació de competències clau.

Educació Secundària Obligatòria (4 cursos):

  • Matèries comunes: llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura, primera llengua estrangera, segona llengua estrangera, matemàtiques, ciències naturals, ciències socials, educació artística, educació física, i tutoria.

  • Matèries optatives: religió o alternativa, cultura emprenedora i economia, segona llengua estrangera, arts escèniques i música, educació plàstica i visual, i tecnologia.

  • Diversificació curricular a 4t curs.

  • Batxillerat o cicles formatius de grau bàsic com a opcions post-ESO.

Cicles Formatius de Grau Bàsic (2 cursos):

  • Tenen com a objectiu la preparació per a l'accés al món laboral o la continuació dels estudis en cicles formatius de grau mitjà.

  • Famílies professionals: administració i gestió, agrari, arts gràfiques, comerç i màrqueting, electricitat i electrònica, fabricació mecànica, hostaleria i turisme, imatge personal, informàtica i comunicacions, instal·lació i manteniment, sanitat, serveis socioculturals i a la comunitat, i tèxtil.

Capítol 3. Avaluació

Principis:

  • Continuïtat i formativa.

  • Coherència amb les competències clau i els objectius d'aprenentatge.

  • Diversitat d'instruments i procediments.

  • Informació útil per a la reflexió i la millora.

Elements:

  • Avaluació inicial, formativa i final.

  • Avaluació dels aprenentatges dels alumnes, del professorat i del centre.

  • Proves de final d'etapa a primària i secundària.

  • Informació a les famílies.

Capítol 4. Organització dels centres educatius

Òrgans de govern:

  • Consell escolar.

  • Equip directiu.

  • Claustre de professors.

  • Comissió d'avaluació.

  • Altres òrgans de participació.

Funcions dels centres:

  • Elaboració del projecte educatiu de centre.

  • Programació didàctica.

  • Gestió dels recursos humans i materials.

  • Avaluació de la seva activitat.

  • Relació amb les famílies i la comunitat.

Capítol 5. Professorat

Funcions:

  • Programació i desenvolupament de les activitats d'ensenyament i aprenentatge.

  • Avaluació dels alumnes.

  • Tutoria dels alumnes.

  • Participació en els òrgans de govern del centre.

  • Formació permanent.

Capítol 6. Alumnes

Drets:

  • Educació de qualitat.

  • Igualtat d'oportunitats.

  • Participació en la vida del centre.

  • Llibertat d'expressió i reunió.

  • Atenció a la diversitat.

Deures:

  • Assistir a classe.

  • Participar activament en les activitats d'aprenentatge.

  • Respectar els professors i companys.

  • Tenir cura del material escolar.

Capítol 7. Recursos econòmics

Finançament dels centres educatius:

  • Generalitat de Catalunya.

  • Administració local.

  • Famílies.

Capítol 8. Inspecció educativa

Funcions:

  • Vetllar pel compliment de la normativa educativa.

  • Assessorar els centres educatius.

  • Avaluar el sistema educatiu.

Capítol 9. Règim jurídic

Normativa aplicable:

  • Decret 175/2022.

  • Llei d'educació de Catalunya.

  • Altra normativa vigent.

Finalment, deixo un resum més extens en genially per si et serveix per estudiar.






Licencia de Creative Commons

Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.

Entradas populares