Ortografia creativa per alumnat amb dislèxia



Com a mestra, he vist moltes vegades com l'ortografia pot convertir-se en un mur per a alguns dels meus alumnes, sobretot per a aquells que tenen dislèxia. La dislèxia afecta la manera com processen els sons, cosa que pot fer molt complicat aprendre les normes ortogràfiques i, per tant, expressar-se per escrit.
Per això, crec que és molt important buscar maneres creatives d'ensenyar l'ortografia a aquests alumnes. En aquesta entrada del blog, vull compartir un mètode basat en la creativitat que busca afrontar les dificultats específiques de la dislèxia i ajudar-los a desenvolupar les habilitats ortogràfiques que necessiten per comunicar-se amb confiança.
Amb aquest enfocament, vull demostrar que aprendre ortografia pot ser una experiència divertida i satisfactòria per a tots els alumnes, independentment de les seves dificultats d'aprenentatge. Al cap i a la fi, tots tenim dret a expressar-nos amb llibertat i confiança, i l'ortografia no ha de ser un obstacle per a ningú.
A més del mètode que explicaré, també vull compartir algunes idees personals sobre la dislèxia i l'aprenentatge. Per a mi, cada alumne és un món únic i especial, amb les seves pròpies fortaleses i debilitats. La meva feina com a profe és ajudar-los a descobrir el seu potencial i a superar els seus reptes. I, en el cas de la dislèxia, crec que l'ortografia creativa pot ser una eina molt poderosa per aconseguir-ho.
Espero que aquesta entrada del blog sigui útil per a tots aquells que treballen amb alumnes amb dislèxia. I, sobretot, espero que els inspiri a buscar maneres creatives d'ensenyar l'ortografia i a fer que l'aprenentatge sigui una experiència divertida i gratificant per a tots.


1. Comprendre les dificultats ortogràfiques


El primer pas per ensenyar l'ortografia de manera efectiva als alumnes amb dislèxia és comprendre les dificultats específiques que poden experimentar. Algunes d'aquestes dificultats inclouen:Dificultats de processament fonètic: Els alumnes amb dislèxia poden tenir dificultats per entendre com les lletres i els sons s'associen per formar paraules. Això pot dificultar l'aprenentatge de les regles ortogràfiques que relacionen les paraules amb el seu so.
Dificultats de recuperació visual: Els alumnes amb dislèxia poden tenir dificultats per recordar la forma visual de les paraules. Això pot dificultar l'aprenentatge de les paraules noves i l'autocorrecció dels errors ortogràfics.



2. Un enfocament ludificat


L'ortografia no ha de ser una tasca monòtona. De fet, un enfocament lúdic pot ser molt útil per mantenir l'interès i la motivació dels alumnes amb dislèxia.

Hi ha moltes maneres d'incorporar elements lúdics a l'ensenyament de l'ortografia. Per exemple, podeu utilitzar:Jocs i concursos: 
  • Els jocs i els concursos poden ser una manera divertida i competitiva d'aprendre noves paraules i regles ortogràfiques.
  • Tècniques de gamificació: La gamificació és l'ús de elements dels jocs en contextos no lúdics. Això pot implicar la creació de sistemes de recompensa, nivells de progrés o elements de competició.
  • L'ús de la tecnologia: La tecnologia pot proporcionar una manera atractiva i interactiva d'aprendre l'ortografia. Hi ha moltes aplicacions i programes disponibles que poden ajudar els alumnes amb dislèxia a practicar l'ortografia i aprendre noves paraules.

3. Tres fases de desenvolupament


Per abordar les dificultats específiques de l'ortografia, proposem una estructura de tres fases que guiarà els alumnes des de les bases fins a l'excel·lència ortogràfica:

Fase 1: Entrenament fonètic

En aquesta fase, els alumnes centraran la seva atenció en les relacions entre les lletres i els sons. Això inclourà activitats com:Anàlisi fonètica: Els alumnes aprendran a dividir les paraules en els seus sons individuals.
  • Síntesi fonètica: Els alumnes aprendran a formar paraules a partir dels seus sons.
  • Conversió fonètica: Els alumnes aprendran a relacionar els sons amb les lletres corresponents.

Fase 2: Entrenament visual

En aquesta fase, els alumnes centraran la seva atenció en la forma visual de les paraules. Això inclourà activitats com:Coneixement de paraules: Els alumnes aprendran a reconèixer i recordar la forma visual de les paraules comunes.
Reconeixement de patrons: Els alumnes aprendran a identificar patrons ortogràfics comuns.
Conversió visual: Els alumnes aprendran a relacionar la forma visual de les paraules amb el seu so.

Fase 3: Automatització

En aquesta fase, els alumnes practicaran l'ortografia de manera repetitiva fins que es converteixi en una segona naturalesa. Això inclourà activitats com:

  • Revisió: Els alumnes revisaran les seves obres escrites per identificar i corregir errors ortogràfics.
  • Dictat: Els alumnes dictaran paraules i frases a un company o a un adult.
  • Escriptura creativa: Els alumnes escriuran textos creatius, com ara històries, poemes o guions.

4. Desenvolupament de estratègies cognitives i metacognitives

A mesura que els alumnes practiquen l'ortografia, és important que també desenvolupin estratègies cognitives i metacognitives que els ajudin a millorar la seva precisió ortogràfica. Aquestes estratègies inclouen:

  • Consciència ortogràfica: Els alumnes aprendran a identificar i corregir els seus propis errors ortogràfics.
  • Aprofitament de les regles ortogràfiques: Els alumnes aprendran a aplicar regles ortogràfiques específiques per escriure paraules de manera correcta.
  • Utilització de recursos ortogràfics: Els alumnes aprendran a utilitzar recursos ortogràfics, com ara diccionaris o diccionaris ortogràfics, per verificar la seva ortografia.

5. Adaptacions per a la diversitat

És important tenir en compte la diversitat d'aprenentatge dels alumnes amb dislèxia a l'hora d'ensenyar l'ortografia. Això pot implicar proporcionar adaptacions personalitzades, com ara:

  • Suport addicional: Els alumnes amb més dificultats poden necessitar suport addicional, com ara sessions d'atenció individualitzada o activitats de reforç, tot i que sempre prioritzarem els suports universals o el multinivell.
  • Materials adaptats: Els materials adaptats, com ara llibres d'ortografia amb un format més gran o amb una tipografia diferent, poden ajudar als alumnes amb dislèxia a llegir i escriure amb més facilitat.
  • Flexibilitat del temps: Els alumnes amb dislèxia poden necessitar més temps per completar les tasques d'ortografia.

Conclusió

L'ensenyament de l'ortografia als alumnes amb dislèxia pot ser un repte, però també pot ser molt gratificant. Amb un enfocament holístic, creatiu i comprensiu, els alumnes amb dislèxia poden desenvolupar les habilitats ortogràfiques necessàries per comunicar-se amb confiança i precisió.

A continuació, es presenten alguns exemples concrets d'activitats i recursos que poden utilitzar els professors per ensenyar l'ortografia als alumnes amb dislèxia:

Activitats:

  • Joc de paraules: Els alumnes s'agrupen en equips i competeixen per crear el major nombre de paraules possible a partir d'una lletra o un conjunt de lletres.
  • Reconeixement de patrons: Els alumnes observen una sèrie de paraules i identifiquen patrons ortogràfics comuns.
  • Dictat: Els alumnes dicten paraules i frases a un company o a un adult.
  • Escriptura creativa: Els alumnes escriuen textos creatius, com ara històries, poemes o guions.

Recursos:

  • Diccionaris ortogràfics: Els diccionaris ortogràfics poden ajudar els alumnes a verificar la seva ortografia.
    • Diccionari visual: A més de les definicions textuals, inclou imatges que ajuden a associar la paraula amb el seu significat. Ideal per a alumnes amb dificultats de processament fonètic.
    • Diccionari de rimes: Facilita la cerca de paraules que rimin, perfecte per a la creació de textos poètics o jocs de paraules.
    • Diccionari etimològic: Explica l'origen de les paraules, despertant la curiositat dels alumnes i enriquint el seu vocabulari.
  • Programes d'ortografia: Hi ha molts programes d'ortografia disponibles que poden proporcionar als alumnes amb pràctica ortogràfica interactiva.
    • Wordle: Joc online que consisteix a endevinar una paraula de cinc lletres en sis intents. Divertit i addictiu, permet practicar la ortografia de manera lúdica.
    • Spelling City: Ofereix una varietat d'activitats interactives per aprendre i practicar l'ortografia, com ara jocs, dictats i exercicis de completar paraules.
    • Khan Academy: Inclou tutorials i exercicis d'ortografia per a tots els nivells, adaptats al currículum escolar.
  • Aplicacions mòbils: Hi ha moltes aplicacions mòbils que poden ajudar els alumnes a practicar l'ortografia.
    • Dyslexia Quest: Joc d'aventures que ajuda els alumnes amb dislèxia a aprendre ortografia de manera divertida i motivadora.
    • Phonics Genius: Ensenya les regles fonètiques de manera interactiva, ideal per a alumnes que necessiten reforç en la connexió so-letra.
    • Spelling Bee: Aplicació de concursos d'ortografia per a practicar i desafiar els coneixements ortogràfics.

    A més d'aquests recursos, hi ha moltes altres opcions disponibles:

  • Exercicis de cal·ligrafia: Millorar la lletra pot ajudar a una major precisió ortogràfica, ja que els alumnes visualitzen millor les paraules.
  • Dictats creatius: Involucrar els alumnes en la creació dels dictats, triant les paraules i frases, els motiva i els fa més partícips del seu aprenentatge.

    El més important és trobar recursos que s'adaptin a les necessitats i interessos de cada alumne, convertint l'aprenentatge de l'ortografia en una experiència creativa i gratificant.