Treballant l'ortografia: Natural, arbitrària, reglada en català. Consells per a les families



L'ortografia és una part essencial de la gramàtica que estudia l'ús correcte de les lletres, accents, signes, i altres elements per assegurar que els textos es puguin compartir i interpretar de manera precisa mentre es llegeixen.

Errors ortogràfics: Dos rumbs, múltiples reptes


En els primers passos de l'escriptura, és comú trobar-nos amb dos tipus d'errors ortogràfics: ortografia natural i ortografia arbitrària.


Ortografia natural


L'ortografia natural implica processos naturals de reconeixement de paraules i la conversió grafema-fonema. Apareixen errors quan canviem una lletra i, amb això, modifiquem el seu significat. Els errors més freqüents inclouen la substitució de fonemes vocàlics o consonàntics pel punt d'articulació (f – zp – d), omissions o addicions de fonemes, síl·labes o paraules, i inversions de grafemes en síl·labes inverses, compostes i en paraules.

Com treballar-ho a casa:

En el cas d'inversions o separacions de paraules, corregir de manera indirecta és clau. A través del joc, com donar palmades per cada paraula d'una frase o modificar elements d'una frase, es pot reforçar el correcte ús de les paraules.
Per a la substitució de fonemes, es poden realitzar jocs de parells de sònics, on els nens han de relacionar una imatge amb el seu so corresponent.
Per a les omissions o addicions de fonemes, es poden fer dictades o activitats de completar frases amb paraules que continguin els fonemes objectiu.

Ortografia arbitrària


L'ortografia és una part essencial de la llengua, però pot ser difícil d'aprendre.
L'ortografia arbitrària implica el coneixement i aplicació de les normes ortogràfiques que no segueixen una relació fonema-grafema natural. Aquesta categoria inclou errors de caràcter 
viso espacial, relacionats amb les normes ortogràfiques, i viso auditius, que afecten l'associació grafema-fonema.

Com treballar-ho a casa:

Penjar un llistat de les normes ortogràfiques estudiades en un lloc visible a l'habitació pot servir com a recordatori constant.
Realitzar dictats diaris amb paraules que inclouen les lletres o normes que s'estan aprenent pot reforçar el coneixement.

Diferenciant els tres tipus d'ortografia


L'ortografia reglada pot ser considerada una subdivisió de l'ortografia natural i arbitrària, cobrint errors en paraules que segueixen normes ortogràfiques específiques.

Generalment, quan es parla d'ortografia, ens referim als dos últims tipus, assumint que la relació fonema-grafema s'ha adquirit correctament al començament del procés d'aprenentatge de la lectoescriptura.

Connexió amb el desenvolupament infantil i consells per a les famílies


És crucial comprendre que alguns errors són evolutius i normals en determinades etapes de desenvolupament. És recomanable comunicar-se amb els mestres per seguir l'evolució dels infants.

Consells per a les famílies:

1. Establir un Llistat de Normes Ortogràfiques:

Penjar un llistat de les normes ortogràfiques en un lloc visible a casa pot ser un recordatori constant i útil per als nens. A més, podeu fer-ho més interactiu involucrant els vostres fills en la creació del llistat. Podeu demanar-los que decorin les llistes amb colors o imatges relacionades amb les paraules o les regles, fent-ho una activitat més atractiva.

2. Dictats Diaris:

Els dictats diaris són una pràctica efectiva per reforçar les habilitats ortogràfiques dels nens. Podeu fer que aquesta activitat sigui més dinàmica i divertida introduint variacions, com canviar el lloc on es realitza el dictat (al jardí, a la cuina) o incorporant paraules relacionades amb les seves aficions. Això no només consolida el coneixement ortogràfic, sinó que també fa que l'aprenentatge sigui més entretingut.

3. Crear Llistes Personalitzades:

La creació de llistes personalitzades permet a l'infant abordar els seus errors ortogràfics específics de manera més focalitzada. Podeu adaptar aquesta pràctica incorporant paraules que estiguin relacionades amb els seus interessos o amb les activitats quotidianes. A mesura que milloren, podeu ampliar la llista amb noves paraules, mantenint el procés d'aprenentatge sempre fresc i rellevant.

4. Comunicació amb els Educadors:

Establir una línia oberta de comunicació amb els educadors és essencial per a un suport coherent i personalitzat. Demaneu retroacció sobre els progressos de l'infant i consulteu sobre activitats específiques que podeu realitzar a casa per reforçar els seus punts febles. La col·laboració amb els mestres ajuda a assegurar una coordinació eficient entre l'entorn escolar i el domèstic.

5. Reforç Positiu:

Celebrar els èxits ortogràfics de l'infant és clau per fomentar una actitud positiva cap a l'aprenentatge. Reforçar positivament els seus esforços, ja sigui mitjançant paraules d'elogi, petites recompenses o altres incentius, contribuirà a construir una autoestima saludable i un amor per la llengua escrita.



El Paper Fonamental dels Mestres d'Educació Especial en l'Aprenentatge de l'Escriptura

Els mestres d'educació especial juguen un paper crític en el desenvolupament de les habilitats d'escriptura dels estudiants, especialment quan es tracta de dificultats específiques. Aquests professionals no només ofereixen suport, sinó que també implementen estratègies personalitzades per assegurar l'èxit acadèmic dels nens amb necessitats educatives especials.

Els Serveis que Proporcionen:

1. Avaluació Individualitzada:

Els mestres d'educació especial realitzen avaluacions detallades per identificar amb precisió les causes dels errors ortogràfics. Aquesta avaluació proporciona una comprensió completa de les necessitats de cada nen, permetent als mestres dissenyar un pla d'acció específic.

2. Treball Específic:

Amb coneixements especialitzats, els mestres d'educació especial elaboren activitats i materials adaptats per abordar les dificultats específiques que cada nen pot experimentar en l'aprenentatge de l'escriptura. Aquest enfocament personalitzat és fonamental per superar els obstacles i fomentar el progrés.

3. Suport Integral:

Més enllà de l'aspecte acadèmic, els mestres d'educació especial ofereixen un suport integral. Ajuden els estudiants a desenvolupar habilitats socials, emocionals i de comportament, creant un entorn inclusiu que afavoreix l'aprenentatge. Aquest suport contribueix a la creació d'un entorn educatiu favorable i al benestar global de l'estudiant.

4. Col·laboració amb Altres Professionals:

Els mestres d'educació especial treballen en col·laboració amb altres professionals, com ara psicopedagogs, logopedes i psicòlegs, per garantir una atenció completa. Aquesta col·laboració permet una abordatge multidisciplinari que considera totes les àrees de desenvolupament de l'estudiant.

Consells per a la Col·laboració entre Famílies i Mestres d'Educació Especial:

1. Comunicació Oberta:

Establir una línia de comunicació oberta entre les famílies i els mestres d'educació especial és fonamental. Aquesta comunicació ajuda a compartir informació rellevant sobre les necessitats específiques de l'estudiant, permetent ajustar els plans i estratègies d'aprenentatge.

2. Reunions Regulars:

Organitzar reunions regulars entre les famílies i els mestres d'educació especial proporciona un espai per discutir el progrés de l'estudiant i ajustar les estratègies segons les necessitats emergents. Aquesta col·laboració continua és clau per mantenir un enfocament cohesiu i adaptatiu.

3. Participació en Activitats Educatives:

Involucrar les famílies en les activitats educatives crea un suport addicional per als nens amb dificultats en l'escriptura. Proporcionar recursos i suggeriments pràctics que les famílies puguin implementar a casa fomenta la coherència en l'aprenentatge.



En resum, els mestres d'educació especial no només ofereixen suport acadèmic, sinó que també promouen un entorn inclusiu i col·laboratiu per a l'aprenentatge. Amb una atenció individualitzada i una col·laboració activa entre famílies i professionals, es crea un marc propici per al desenvolupament òptim dels estudiants amb dificultats en l'escriptura.



Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.