Les funcions dels i de les mestres especialistes en el suport a la inclusió: mestre o mestra d'educació especial, d'audició i llenguatge, de suport intensiu a l'escola inclusiva (SIEI) i de suport intensiú a l'audició i el llenguatge (SIAL).

Com cada inici de curs hem de consultar la normativa corresponent al curs que anem a començar. Acostumen a sortir aquestes normatives a finals de juny o inicis de juliol. Parlem de la Resolució per la qual s’aproven els documents per a l’organització i la gestió dels centres, i les directrius per a l’organització i la gestió dels serveis educatius per al curs 2021-2022​: 

Nosaltres aquest curs les volem tenir a punt per poder incloure-les en la nostra carpeta de mestres i així consultar-les si cal. Tot i que desprès de tants anys no han canviat gaire i, a més les tenim bastant interioritzades.

Igualment, us deixem aquí la part de la Resolució que ens afecta com a mestres de suport a la inclusió, es a dir, mestres d'educació especial, pedagogia terapèutica, i audició i llenguatge.

Mestres especialistes en el suport a la inclusió: mestre o mestra d'educació especial, d'audició i llenguatge, de suport intensiu a l'escola inclusiva (SIEI) i de suport intensiu a l'audició i el llenguatge (SIAL)

Aquests professionals han de col·laborar en la creació d'entorns d'aprenentatge valuosos per a tot l'alumnat i, especialment, per al que presenta necessitats específiques de suport educatiu.

Les seves actuacions s'han de desenvolupar en els àmbits del centre, l'aula, l'alumnat i les famílies.

En l'àmbit del centre, tenen les tasques següents:

  • Col·laborar amb l'equip directiu en tots els aspectes del projecte educatiu del centre que fan referència a l'atenció a la diversitat de tot l'alumnat, vetllant per la implementació de la coeducació i la perspectiva de gènere.
  • Participar en les diferents comissions pedagògiques del centre (CAD, comissió social, etc.).
  • Coordinar-se amb l'equip docent en la planificació de la resposta educativa de l'alumnat amb necessitat de suport educatiu.
  •  Col·laborar en l'organització de les mesures i suports (horaris, espais, equipaments, recursos didàctics, etc.).
  • Col·laborar amb els tutors i les tutores i els i les professionals implicats en l'elaboració dels plans de suport individualitzat, quan l'alumnat ho requereixi.
  • Acollir i acompanyar l'alumnat i les famílies en l'itinerari formatiu, especialment l'alumne o alumna que presenta necessitats educatives especials.

En relació amb l'aula, tenen les tasques següents:

Acompanyar l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge, especialment en els canvis de cicle i d'etapa, i fer-ne partícip la família.

  •   Col·laborar en el seguiment i l'avaluació de l'alumnat amb la valoració sistemàtica del procés d'assoliment de les competències.
  •   Planificar, amb els tutors i les tutores i altre personal especialista, activitats d'aprenentatge amb metodologies flexibles que permetin l'atenció a tot l'alumnat i col·laborar a l'hora d'implementar-les.
  •   Col·laborar en la planificació d'activitats que prevegin les singularitats i les necessitats de suport de l'alumnat;
  •   Fer observacions de l'alumnat en els diferents contextos educatius per identificar- ne les necessitats de suport.
  •   Donar suport a l'equip docent dins l'aula per promoure la participació i els aprenentatges de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu; de forma excepcional, oferir suport individual (o en altres formes d'agrupament) dins o fora de l'aula, quan els objectius i continguts així ho requereixin;
  •   Preparar activitats i recursos didàctics que facilitin la participació i l'aprenentatge de l'alumnat i el treball específic en el grup classe ordinari.

En l'àmbit de l'alumnat i les famílies, aquests i aquestes mestres han de col·laborar en la mesura del que sigui possible, fent-los partícips en:

  •   la identificació de les necessitats de suport de l'alumnat, conjuntament amb l'EAP;
  •  l'elaboració dels plans de suport individualitzats de l'alumnat amb necessitats específiques de suport;
  •   el seguiment i l'avaluació de l'alumnat a partir dels objectius acordats en el pla de suport individualitzat;
  •   la coordinació amb els serveis externs que atenen l'alumnat conjuntament amb l'EAP, i
  •   la cerca d'estratègies i recursos, en corresponsabilitat amb la família, per afavorir el desenvolupament integral de l'alumnat.

Els i les mestres especialistes de suport a la inclusió han de coordinar les intervencions en el centre per garantir que, en el marc dels àmbits definits anteriorment, l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) i, especialment, l'alumnat amb necessitats educatives especials (NEE), tingui les condicions adequades per progressar en l'adquisició de les capacitats i les competències bàsiques que s'estableixen en el currículum de l'etapa i en la seva participació en les activitats generals de l'aula i del centre.

En els centres que tenen dos o més mestres d'educació especial, l'atenció a l'alumnat              que presenti dificultats de comunicació, de parla o de llenguatge s'ha d'atribuir prioritàriament al mestre o mestra que disposi de formació d'especialista en audició i llenguatge (diplomatura o postgrau equivalent acreditat oficialment).

En els centres que disposen de professionals de suport intensiu a l'escolarització inclusiva (SIEI) i de suport intensiu a l'audició i el llenguatge (SIAL), els i les mestres o el professorat ha de centrar prioritàriament la intervenció a desenvolupar actuacions que facilitin l'aprenentatge i la participació de l'alumnat en les activitats de l'aula ordinària i del centre en col·laboració amb aquests professionals.

Els i les mestres de suport intensiu a l'escola inclusiva (SIEI) han de centrar la intervenció a desenvolupar actuacions que facilitin que l'alumnat del centre amb necessitats educatives especials derivades de limitacions molt significatives (que s'han determinat en l'informe de reconeixement de NESE que ha elaborat l'EAP), pugui desenvolupar tant en el funcionament intel·lectual com en la conducta adaptativa, tant com sigui possible, les capacitats i les competències bàsiques que s'estableixen en el currículum de l'etapa.

Els i les mestres de suport intensiu a l'audició i el llenguatge (SIAL) han de centrar la intervenció a desenvolupar actuacions que facilitin que l'alumnat del centre amb necessitats educatives específiques derivades de discapacitat auditiva (que s'han determinat en l'informe de reconeixement de NESE que ha elaborat l'EAP), pugui participar i accedir a la informació oral i a l'aprenentatge, desenvolupant les capacitats i les competències bàsiques que s'estableixen en el currículum de l'etapa.

En l'avaluació i la presa de decisions sobre les actuacions que calgui dur a terme amb cada alumne o alumna, l'escola pot disposar de l'assessorament dels professionals dels serveis educatius de la zona (EAPLIC) i dels serveis educatius específics per a alumnat amb discapacitat auditiva (CREDA), visual (CREDV) i per a alumnat amb greus trastorns del desenvolupament i de la conducta (CRETDIC).

 

En aquestes imatges hem fet un petit resum (poc per poder tenir-lo de forma més visual)


 










 

 

 

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.

Entradas populares